Tymczasem samochód to skomplikowany mechanizm, który, aby działał poprawnie potrzebuje różnego rodzajów płynów eksploatacyjnych. Co warto o nich wiedzieć i jakie pełnią funkcję? Zapraszamy do lektury.
Dlaczego warto mieć ogólną wiedzę na temat płynów eksploatacyjnych?
Kupując nowe auto mamy zazwyczaj przekonanie, że przez najbliższe 2-3 lata nie będziemy musimy się o nic martwić. Do pewnego stopnia jest to prawda. Wszystkie podzespoły auta są nowe, a regularne przeglądy techniczne powinny w pełni wystarczyć do utrzymania odpowiednich poziomów wszystkich płynów eksploatacyjnych. Tak jest w teorii. W praktyce bywa różnie. Może się zdarzyć, że nowy samochód zacznie nas informować za pomocą specjalnych kontrolek na wyświetlaczu, że zaczyna brakować oleju. Wówczas mamy dwie opcje. Jechać z każdą drobnostką do serwisu lub nauczyć się uzupełniać płyny samodzielnie. Na szczęście, nawet dla osób, które nie czują się najlepiej w kwestiach technicznych nie jest to trudne, ani czasochłonne. W sytuacji, gdy mamy auto starsze, bieżące sprawdzanie i uzupełnianie płynów powinno stać się na dla nas pewnego rodzaju rutyną.
To one bowiem chłodzą, smarują i dbają o, aby każdy z mechanizmów silnika, układu hamulcowego i wspomagania działał optymalnie. Argumentem za tym, aby poznać temat niech będzie to, iż zadbany samochód potrafi służyć bez większych problemów przez 10 lat, a nawet dłużej. Przykładem mogą być płyny eksploatacyjne TEC-2000, które dbają m.in. o układ paliwowy, poprawiają właściwości stosowanego oleju czy pozwalają zapobiegać gromadzeniu się wody w baku. Oferta rynkowa w tym zakresie jest tak bogata, iż każdy bez problemu znajdzie płyny dla swojego samochodu.
Poznajmy kilka najczęściej spotykanych płynów eksploatacyjnych
Płyny w aucie możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to płyny, które są niezbędne do prawidłowej pracy mechanizmów. Druga to płyny typu uszlachetniacze paliwa, które powinno polepszyć osiągi auta i ograniczyć spalanie. Skupmy się na pierwszej grupie, która dotyczy każdego użytkownika 4 kółek.
Zaliczamy do nich:
- olej silnikowy, bez którego silnik nie może pracować
- olej do skrzyni biegów i mechanizmów różnicowych
- płyn chłodzący, który odpowiada za utrzymanie prawidłowej temperatury pracy silnika
- płyn hamulcowy odpowiedzialny jest za prawidłowe działanie układu hamulcowego i właściwą drogę hamowania.
- płyn układu wspomagania. Młodsi czytelnicy mogą nie pamiętać aut bez wspomagania kierownicy. W nowych autach to absolutny standard.
- czynnik klimatyzacji. Coraz trudniej wyobrazić sobie jazdę bez klimatyzacji szczególnie w upalny dzień. Do prawidłowej jej pracy niezbędny jest płyn krążący w przewodach. Ubytek płynu wpływa bezpośrednio na wydajność klimatyzacji.
- płyn do spryskiwaczy. Zna go każdy. Jest niezastąpiony szczególnie w okresie jesienno-zimowych, gdy szyby wymagają stałego przecierania z wody, błota i śniegu.
Kiedy należy sprawdzać poziom ww. płynów? Co do zasady można trzymać się zaleceń producenta, przy czym wiele zależy od wieku auta i tego, jak często niego korzystamy. Dbając np. o akumulator centra również nie możemy trzymać się sztywno założeń, że będzie on służył 4-5 lat. Jeśli nie dbamy o niego, często doprowadzamy do niemal całkowitego rozładowania, jego żywotność spadnie i musimy być tego świadomi. Dbanie o poszczególne elementy samochodu ma to do siebie, że z jednej strony pozwala cieszyć się bezproblemową jazdą, z drugiej pozwala odłożyć w czasie wizyty w serwisie, co zazwyczaj wiąże się ze sporymi wydatkami. Trudno chyba o lepszą motywację do nabycia podstawowej wiedzy o płynach eksploatacyjnych, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć, chociażby na kolejny zakup dobrej jakości oleju silnikowego.