Jeżeli nie chcesz ryzykować systemem wydechowym samochodu, warto jest obejrzeć katalog katalizatorów i wybrać właściwą opcję dla siebie. W przypadku, gdy zakup nowej części nie jest w twych aktualnych planach, można spróbować kolejne rozwiązania.
Jakie działania mogą uratować stary katalizator?
Więc, w jednym nie najpiękniejszym dniu zauważyłeś, że twój samochód nie nabiera rozpędu na pełną moc, uruchomienie silnika jest utrudnione, a pod dnem występują niezwykłe dźwięki. Czego warto spróbować:
- Jeżeli przeprowadzona diagnostyka świadczy, że dany element po prostu jest zatkany, ale zachował własną całość, może być wykonane mycie. Istniejące “Oczyszczacze katalizatora” myją jego komórki od nagromadzonego osadu węglowego i odnawiają swobodny przepływ gazów.
- Neutralizują złogi osadów węglowych i odnawiają swobodny przepływ.
- Gdy mycie środkiem czyszczącym nie przyniosło pożądanego rezultatu, wielu próbuje go przebić mechanicznie. Zwykle dzieje się tak przez wybicie komórek z części. Ta opcja jest niemal bezpośrednim zagrożeniem dla żywotności silnika, gdyż uszkodzone cząsteczki samego katalizatora i kolejne cząsteczki produktów spalania trafiają bezpośrednio do lusterka cylindra.
- Niektórzy rozwiązują poprzedni problem, całkowicie usuwając katalizator. Zamiast zdalnej części instaluje się zaczep, a części układu wydechowego zostają połączone bezpośrednio. Silnik zaczyna pracować na nieprawidłowych obrotach i po krótkim czasie (zwykle około 20 tysięcy kilometrów) będziesz musiał jechać autem do serwisu z dużo bardziej nieprzyjemnego powodu. Istnieje opcja częściowego usunięcia - gdy usunięciu podlegają tylko komórki, a sam korpus pozostaje na swoim miejscu. To kompensuje drgania rezonansowe i redukuje hałas, a dziurkowany otwór jest wystarczający do ucieczki spalin.
- Nieco bardziej optymistyczną opcją usuwania jest zastąpienie katalizatora przerywaczem płomienia. Zamiast części zdalnej instalowany jest rezonator wstępny, który wyrównuje przepływ spalin, ale ich nie oczyszcza.
- Zastąpienie istniejącego katalizatora uniwersalnym analogiem. Bardziej budżetowa opcja niż instalacja nowego neutralizatora, ponieważ wymianie podlega nie cała przednia rura wydechowa, a jedynie lufa katalizatora, akurat która zazwyczaj i jest głównym problem. Zgodnie ze standardami środowiskowymi ta opcja jest najbliższa oryginałowi, ale pod względem ceny jest znacznie korzystniejsza.
Co zrobić, jeżeli naprawa okazała się bezrezulatywną?
Naprawa katalizatora nie jest to problem, o którym można zapomnieć lub nie wspominać dłuższy czas. Wcześniej lub później będziesz musiał wymienić wypalony katalizator. Choć nowy katalizator kosztuje sporo pieniędzy, to nie da się obejść bez tej części auta. Możesz częściowo zrekompensować koszt zakupu nowej części, przekazując stary katalizator do wykupu specjalnym organizacjom.