środa, 19 luty 2020 10:45

Które elementy układu zawieszenie mogą ulec awarii?

Oceń ten artykuł
(10 głosów)
Układ zawieszenia Układ zawieszenia

Każdy mechanik przyzna z pewnością, że zawieszenie jest jednym z najważniejszych układów w pojeździe. Najprościej rzecz ujmując stanowi on łącznik pomiędzy samochodem i jego kołami. Jest amortyzatorem, umożliwia płynne skręcanie, zapewnia bezpieczną oraz komfortową jazdę.

 

Nie ulega wątpliwości, że układ zawieszenia powinien być w pełni sprawny. Jego elementy można podzielić na grupy odpowiadające za prawidłową geometrię auta, za amortyzację i za połączenie kół z zawieszeniem, nadwoziem itd. Warto zaznaczyć jeszcze, iż rozróżnia się zawieszenie przednie oraz tylne. Pierwsze z nich umożliwia skręcanie. Wymieniając części, które mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu, należy więc pamiętać, że niektóre z nich dzielą się na te montowane na przedniej osi oraz przynależące do konstrukcji osi tylnej. Czy kierowca powinien się zorientować, że układ zawieszenia szwankuje? Raczej tak, chociaż zależy to m.in. od rodzaju usterki. Natomiast nawet, jeśli nie dzieje się nic niepokojącego, warto przynajmniej raz do roku skontrolować stan zawieszenia samochodowego. Najlepiej w sprawdzonym i rzetelnym warsztacie – takim, jaki można znaleźć w miejscowości Marki. Firma oferuje serwis oraz naprawy pojazdów, a także sprzedaż olejów, akumulatorów, kosmetyków, płynów i materiałów eksploatacyjnych do wszystkich marek aut osobowych oraz ciężarowych, motocykli i łodzi.

Jakie elementy samochodowego układu zawieszenia psuja się najczęściej? Na pewno amortyzatory. Łatwo zauważyć, że są niesprawne, gdyż w takiej sytuacji kierowca i pasażerowie odczuwają spory dyskomfort na nierównej lub dziurawej drodze. Z kolei, gdy ma się wrażenie, że podczas zmiany kierunku jazdy pojawiają się problemy z przyczepnością kół do podłoża, trzeba jak najszybciej skontrolować stan łącznika stabilizatora. Co jakiś czas niezbędna jest wymiana tulei wahacza. Podobnie jest w przypadku samego wahacza, a także sprężyn zawieszenia, łożyska amortyzatora, łożysk i piast kół, przegubu napędowego czy drążka kierowniczego. Natomiast jedną z poważniejszych usterek jest zniszczenie sworznia, a to dlatego, iż pełni on wiele funkcji, w tym wykonywanie skrętów oraz amortyzowanie zwrotnicy. Ustalając z fachowcami jakich zabiegów wymaga układ zawieszenia, aby stał się ponownie w pełni sprawny i niezawodny, koniecznie należy poprosić o ustawienie zbieżności kół.

 

Polecane

  • 1