Dziedzina ta czyli SEM (ang. Search Engine Marketing) wymaga dobrego planu, wiedzy, zaplecza SEO oraz budżetu. Jak realizować swoją strategię reklamy w wyszukiwarkach internetowych?
Kilka słów o Google
Internauci korzystają z wielu wyszukiwarek, jednak to właśnie Google przoduje na rynku, obsługując 3,8 miliona zapytań na minutę i zajmując 92% branży. Podstawą promocji powinna więc stanowić właśnie ta wyszukiwarka. Wyniki wyszukiwania składają się z kilku elementów: przestrzeni na linki sponsorowane, reklamy produktowe, wizytówki Google Moja Firma, a także na wyniki organiczne (czyli wynikające z pozycjonowania strony). Aby kompleksowo zadbać o widoczność strony w wynikach wyszukiwania warto skorzystać z możliwie wszystkich opcji. Jak tego dokonać?
Pozycjonowanie strony
Pozycjonowanie strony należy rozpocząć od dokładnego audytu SEO, który pomoże w optymalizacji serwisu i jego dostosowaniu pod wymogi wyszukiwarek internetowych. Do przeprowadzenia audytu SEO można zatrudnić agencję marketingową, dom mediowy czy skorzystać z konsultacji z marketerem freelancerem. Mając podstawową wiedzę webdeveloperską możemy również śmiało dokonać tego samemu posługując się odpowiednią checklistą. Swoją uwagę warto położyć na dostosowanie strony pod urządzenia mobilne takie jak telefony i tablety - w obecnych czasach mówi się „mobile first”, ponieważ ponad 60% ruchu na stronach internetowych pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Nie mniej istotna będzie prędkość działania strony, jej dostępność, uzupełnienie metadanych, odpowiednia struktura adresów URL, nagłówków i bezpieczeństwo strony.
Optymalizacja strony to jednak nie wszystko. Aby wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania należy zbudować jej autorytet. Dokonamy tego poprzez linkbuilding czyli wykonanie odpowiedniego linkowania do strony. Linki muszą spełniać standardy i być wysokiej jakości. Dlatego każdorazowo trzeba sprawdzić ich parametry takie jak rating domeny, współczynnik trust flow, ilość referujących domen, backlinków, czy współczynnik linków wychodzących do przychodzących. Pamiętajmy, że ważniejsza jest jakość linków niż ich ilość. Tylko linki, które mają dużą moc podbiją pozycje naszego serwisu.
W wynikach wyszukiwania Google mamy 10 pozycji, które przypadają na wyniki organiczne, 8 na reklamy linków sponsorowanych oraz przestrzeń na reklamy produktowe i wizytówki Google. Jak wykorzystać miejsca na reklamy?
Google ADS
Mając możliwość wyświetlenia reklam w Google, które od razu pojawią się na pierwszych pozycjach, warto uwzględnić to w swojej strategii. Pozycjonowanie strony to proces długoterminowy, jednak gdy chcemy zająć najwyższe pozycje i uzyskać szybki efekt powinniśmy się sfokusować na reklamach.
Google Moja Firma
Prowadząc firmę skorzystajmy również z darmowej wizytówki Google Moja Firma. Pozwoli to łatwo dotrzeć do nowych klientów, a także zbierać feedback w postaci opinii. Wizytówkę należy uzupełnić dobrej jakości zdjęciami, opisami czy ofertą.
Google Analytics i Search Console
Aby skutecznie prowadzić działania marketingowe w Google niezbędne jest korzystanie z analityki. Dzięki dwóm najważniejszym narzędziom - Google Analytics oraz Google Search Console możemy śledzić efekty działań promocyjnych, a także stale doskonalić strategię.