Szczegółowa dokumentacja udostępniana pracownikom musi nie tylko wskazywać potencjalne zagrożenia, ale także jasno określać wdrożone przez firmę środki bezpieczeństwa. Jednym ze sposobów na uporanie się z tą powinnością są gotowe karty oceny ryzyka zawodowego, które po wydrukowaniu powinny zostać przedstawione pracownikom. Czym jest ryzyko zawodowe? Dlaczego pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z ryzykiem zawodowym? Czy gotowa dokumentacja oceny ryzyka jest warta uwagi?
Obowiązek zapoznania pracowników z ryzykiem zawodowym
Ocena ryzyka zawodowego to ogół czynności podejmowanych w celu określenia potencjalnych zagrożeń oraz środków bezpieczeństwa minimalizujących szansę na ich wystąpienie. Karta charakterystyki zagrożeń na danym stanowisku powinna zostać przedstawiona każdemu pracownikowi jeszcze na etapie przyjmowania do pracy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami karty oceny ryzyka zawodowego należy przygotowywać okresowo oraz wtedy, gdy informacje zawarte w dokumentach stracą ważność. Najczęściej dokumenty oceny ryzyka zawodowego przygotowuje się tworząc nowe stanowiska pracy lub wprowadzając zmiany na już istniejących albo po stwierdzeniu nieskuteczności dotychczasowych środków bezpieczeństwa.
Dokumentacja związana z ryzykiem zawodowym może zostać przygotowana samodzielnie przez pracodawcę, można również skorzystać z gotowych wzorów dostępnych na portalach internetowych, takich jak BHPEX. Gotowe karty oceny ryzyka to uniwersalne rozwiązanie, dzięki któremu ocena ryzyka zawodowego zostaje odpowiednio udokumentowana gwarantując spełnienie wymagań formalnych podczas kontroli z urzędu.
Gotowe karty oceny ryzyka zawodowego
Prowadzenie własnej działalności to szereg obowiązków i formalności, dlatego warto wiedzieć, jak można ułatwić sobie zarządzanie firmą. Jednym ze sposobów jest skorzystanie z pomocy portalu internetowego udostępniającego gotowe karty oceny ryzyka zawodowego przygotowane ze starannością o szczegóły dla zawodów z różnorodnych branż. Dokumenty oceny ryzyka w wersji elektronicznej to wygoda i możliwość wielokrotnego wykorzystania w dowolnym momencie. Karty zawierają wszystkie wymagane informacje, między innymi opis metody szacowania ryzyka, opis wybranego stanowiska pracy, identyfikację zagrożeń i działania mające zapewnić bezpieczeństwo pracowników.
Gotowe karty oceny ryzyka zawodowego stanowią wystarczające potwierdzenie przeprowadzenia oceny ryzyka w firmie. Informacje zawarte w dokumentach uwzględniają wymagania i normy stosowane podczas oceny ryzyka, zalecenia odnośnie środków bezpieczeństwa oraz wszelkie przeglądy i aktualizacje, a w razie kontroli z Sanepidu lub Inspekcji Pracy pozwalają na wykazanie przeprowadzenia obowiązkowej oceny ryzyka.
Gotowa dokumentacja oceny ryzyka to spora oszczędność czasu oraz pewność, że formularze przygotowane są z pełną starannością i w zgodzie z przepisami prawa. Dzięki gotowym dokumentom żmudny proces oceny ryzyka zawodowego zostaje maksymalnie skrócony – pracodawca musi jedynie wydrukować kartę i okazać do wglądu pracownikowi.